Anneke Meeuwis | Logopedie - Hanen Oudercursus: Uw kind helpen bij het leren praten

Praktijkervaringen

Wout is ruim twee jaar. Zijn ouders hebben het idee dat hij achterloopt met zijn taalontwikkeling. Hij spreekt meestal in losse woorden, maakt een enkele tweewoordzin, wijst dingen aan en doet voor. Hij kan erg driftig worden als zijn ouders hem niet begrijpen. Ook op de peuterspeelzaal heeft Wout vaak conflicten met zijn leidster. Tijdens de Hanen Oudercursus zien zijn ouders op de video opnamen dat ze Wout te weinig tijd geven om zelf iets te zeggen. Ze leren op Wout te wachten en naar hem te kijken waardoor ze beter begrijpen wat hij bedoelt. Langzaam leert hij zich duidelijk uit te drukken en verdwijnen de driftbuien.

Amber is vier jaar. Haar taalbegrip is enigszins achter, maar haar taalproductie is ver achter bij wat je van een kind van haar leeftijd mag verwachten. Ze spreekt met enkel losse woorden en begeleidt handelingen met “eh” en “ah”. Soms is ze erg verlegen. Tijdens de cursus ontdekken haar ouders manieren om de initiatieven van Amber te herkennen en hierop in te gaan. Ze dagen Amber uit om meer te praten en geven haar daarvoor veel ruimte.

Reacties van ouders:

“je bent nu meer bewust van je eigen manier van communiceren”
“ik wist niet dat op ooghoogte zijn met je kind zo belangrijk was”
“ik heb geleerd dat wachten tijdens de interactie met mijn zoon heel nuttig kan zijn”
“ik doe eigenlijk al heel veel goed, maar door de cursus kan ik er beter aan denken”
“communiceren is echt wel meer dan alleen maar praten”
“wat is video toch een mooi middel om te zien hoe jezelf, maar ook je kind reageert”
“wat een leuke, leerzame cursus”
“we hebben veel gehad aan de individuele coaching tijdens de huisbezoeken”